https://kultuur.postimees.ee/4284919/jaan-tooming-teeb-nero-urkega-teatrit
Jaan Tooming teeb Nero Urkega teatrit
Maailma allakäik algas juba ammu enne «Hamleti» kirjutamist ning selles mõttes on Shakespeare absoluutselt kaasaegne näitekirjanik ja «Hamlet» kaasaegne näidend.
https://tartu.postimees.ee/4287443/teatrihullud-toid-elvas-lavale-loo-hamletist-hullunud-maailmas
Teatrihullud tõid Elvas lavale loo Hamletist hullunud maailmas
Sõitsin Elvasse «Hamleti» esietendusele tugeva eelarvamusega, sest väikelinnas tegutsevas harrastusteatris Shakespeare’i näidendi vaatamisel tuleb arvestada võimalusega tunda saalis piinlikkust. Aga see, mis kahe tunni jooksul publikusse paiskus, tekitas hea üllatuse ja soovi jagada imetlust paljudega.
Jaan Tooming Elvas
«Hamleti» tõi vaatajate ette Jaan Toominga käe all harrastusnäitlejate trupp Elvas kolm aastat tagasi loodud Lendteatris, mis tegutseb linna servas endises A ja O kaupluses. Trupp koosneb teatrihulludest, kes on oma hobiga silma paistnud juba kaua.
Nimiosas on tõeline proff, 34-aastane Nero Urke, kes sai teatriaasta auhindade jagamisel märtsis 2011 parima meesnäitleja auhinna Kaarel Irdi osatäitmise eest Tartu Uue Teatri lavastuses. Palun siinkohal auhindade määrajail minna vaatama ka tema Hamletit.
Elva lavastus algab jõulise metal-muusikaga, mis kurdistab kõrvu. Samamoodi ekspressiivsed on näitlejate repliigid algusest lõpuni mõlemas vaatuses.
Suured pingutatud žestid ja väga liikuv miimika ning veidrate pooside võtt lavalises suhtluses on esmalt küllap harjumatu neile, kes ei mäleta Toominga loomingulise hiilgeaja lavastusi. Kuid veerand tundi pärast algust tundub see kõik toetavat Shakespeare’i mõtet.
Ühtlasi asendab kogu see ekspressiivsus ja grotesksus dekoratsiooni. Kuigi laval on vaid kaks lauajuppidest kokku klopsitud pinki ja kummaski servas must sirm, ei teki mingit soovi näha rikkalikku lavakujundust.
Lavastaja on algset teksti kohandanud. Seetõttu ei kuule publik näitlejatelt üleliigset mämmerdamist. Gertrud (Airé Pajur), Claudius (Rein Annuk) ja Polonius (Margus Mankin) on sirgjooneliselt vääritud kujud. Alguses malbe ja tasane Ophelia (Anne-Mai Tevahi) hullub usutavalt. Lugu liigub koletu lõpu poole lihtsalt ja jätab mällu sügavad vaod.
«Hamlet» on paelunud lavastajate, näitlejate ja publiku tähelepanu alatasa juba neli sajandit. Näiteks äsjasele teatrifestivalile Draama tõid klounaadi võtmes «Hamleti» tartlaste ette Piip ja Tuut ehk Haide Männamäe ja Toomas Tross koos muusik Siim Aimlaga.
Hiljuti näitas ETV 2 taas Rakvere linnuse kapiitlisaali mängimiseks lavastatud «Hamletit», peaosas Üllar Saaremäe. Paar nädalat tagasi esietendus Viljandi Teatrihoovi ja Viljandi Teatrivabriku koostöös seesama vana lugu nõnda, et tegevus leiab aset Helsingöri vaimuhaiglas.
Maailm kuristiku veerel
Jaan Toominga lavastus Elvas sihib kaugemale ja kõrgemale. Etenduse lõpus, kus laval on viis laipa ja lava taga kaks, avaneb vaatajate silmale selge pilt, et meie maailm on hullumeelne.
Oma põhilist sihti «Hamleti» lavastamisel tutvustavad ka Toominga sõnad kavalehel. «Ja praegune Hamlet peab elama selles katkumaailmas, maailmas, mis üha kiirenevas tempos tormab kuristikku. Ja ei jää meist mälestust, me hajume nagu suits õhku ja kui meid enam ei ole, siis saab lõpuks Maa peale rahu …» kirjutab lavastaja.Lendteatris (Pikk 73, Elva) saab «Hamletit» vaadata täna kell 19, külalisetendused Tartu Uues Teatris (Lai 37) on 2. ja 3. novembril kell 19.
http://maaleht.delfi.ee/news/lehelood/koik/katkumaailmas-pole-enam-valjapaasu?id=7993172
Katkumaailmas pole enam väljapääsu
Jaan Toominga, Nero Urke ja harrastusnäitlejate “Hamlet” Elva Lendteatris on William Shakespeare’i värsstekstil põhinev maapealne põrgu. Nii kõlab klassika XXI sajandi esimesel veerandil.
Vana hea sõber ütleb, et vaatas hiljuti üht esietendust ja mõistis: laval oli tehniline tulevärk, aga ainus, mida polnud, oli teater. Elvas esietendunud “Hamleti” laval oli kujunduseks vaid kaks taburetti. Valgustus oli lahendatud üksnes nelja prožektoriga.
Kunst on plahvatuse laps
Kui seda kirjeldasin, ütles üks tark, et ja-jah, vaene teater. Aga ei ole! See hoopiski oli rikas, suure algustähega Teater. Mõtlesin, kuidas ma ütlen lugejale, et see, mis laval sündis, mulle pööraselt meeldis. Kohe tekkis küsimus, kas kurjuse kvintessents saab meeldida. Vastus on, et ei tohiks, kui oled normaalne inimene. Aga see, mille tegijad vaatajateni tõid, mõjus – lihast läbi ja luudeni välja.
Nero Urke Hamlet on nii laetud, et plahvatab. Temas elavad deemonid, teisiti ei oska seda sõnastada. Hamlet on hull, Hamlet on filosoof – me vist kõik arvame teadvat, kes Hamlet on.
”
Urke Hamlet, tundub, ei tea tihtipeale ise, mis temaga toimub. Millised mõtted tema sees tunneteks saavad ja kuidas need siis väljenduvad. See on võimas mäng ja muundumine, mida näitleja vana Williami täpset teksti edasi andes endast leiab.
Keegi võiks kokku lugeda, mitmekümne eri häälega mees on Urke Hamlet! Mis toonid ja pooltoonid, milline kaskaad eriilmelisi ja -kujulisi tüüpe. Kuni selleni, et lõpp on … vaikus.
Lavastaja Jaan Tooming on öelnud, et näitleja ei kehastu kellekski teiseks, näitleja moondub. Just seda moondumist näitleja Nero Urke, kes tegutsedes ei ole kordagi leige, valdab.
Ta mängib keemistemperatuuril kogu aeg, ja siis keeb üle, ja siis keeb veel ülekeemisest üle. Nii mõjuvad pooltoonid ja pausid külmavärinaid tekitavalt. Elurütmid vahetuvad ja küsimus “Olla või ei?” on appikarje. Selles lavastuses ja Nero Urke suus kõlab see meie kõigi appikarjena.
Ma ei usu, et saalis leidub pärast etenduse nägemist kedagi, kes küsiks, mis sellel Hamletil viga on. Piir inimesele omase hulluse (oleme harjunud seda enamasti normaalsuseks nimetama), selle juurde mängitud hulluse ja selle hulluse vahel, mida me ise enam ei juhi, on õhkõrn. On tegelikult olematu. Kas Hamlet ja kas meie saalis oleme hullud või hullupööra kavalad?
Lava moondujate maailmas läheb Ophelia hulluks. Anne-Mai Tevahi mängitud hullus ei ole meeldiv vaadata, tekitab valuaistinguid. Tema isa Polonius (Margus Mankin) mängib kuningatele lähedal seisva mehe eriti vastikuks limukaks. Claudius, kes on venna tapnud, kuningaks saanud ja oma venna naise oma voodisse vedanud (Rein Annuk), loob uskumatult vastiku inimtüübi. Mehe, kes ei usu mitte kedagi ega midagi, vaid ainult kahtlustab.
Siin on paras kirjeldada üht stseeni, kus Claudius püüab palvetada. Mäletate ju, et see algab sõnadega: “Mu süü on jälk, see lehkab taevani.” Palvetamist vaatab pealt Hamlet, kes tahaks palvetajat tappa, aga siis otsustab, et see on liiga kerge kättemaks.
Tooming on väikese lava kitsa ruumi misanstseenid teinud nii täpseks, et palvetada püüdev Annuki Kuningas ja Urke Hamlet peaaegu puudutavad teineteist.
Nende vahel on kaks kurjust, seda saaks nimetada ju ka surmaks, aga nii ei lähe, sest kurjuse jaoks oleks surm pääsemine.
Nojah, seda peate nägema ja kuulma, sest pea kaks tundi kestvas etenduses on ootamatud kohanemised, nii tekstilised kui misanstseenilised reegel, mitte erand.
Meelde tuleb stseen hauakaevajaga… Korraga on laval kaks tänapäeva maailma noort tudengit, Horatio – Mikk Sügis ja Hamlet. Ilusad noored inimesed äkki ja siis see jutt: vaene Yoric, vaene narr … surma ees oleme kõik võrdsed, elu on õudus, kui seda elada… Kuidas?
Kuidas oleks nii, et saaks öelda: nii on õige. Lavastaja Jaan Tooming seekord ei näe või ei näita väljapääsu. Ei päästa maailma armastus, ei palved. Vaatasin Elvast tagasiteel selget tähistaevast ja küsisin endalt, miks nii on läinud.
Asja armastajad
Ma ei saa lahti mõttest “… ja kõik see sündis Elvas!”.
Lugesin mõni päev enne Lendteatri “Hamleti” esietendust Eesti teatriagentuuri showcase-festivali “draamamaa.weekend” kava. Eesti keeles tähendab see programmi, mis valitud näitamiseks siia kutsutud välismaa teatritegelastele. Tundus üsna tavapärane. Soovitan korraldajail viia kriitikud sellest ette kuulutamata Tartusse vaatama erakordset “Hamletit” 2. ja 3. novembril. Uskuge, see on erakordne ka maailma festivalide mastaabis.
Mis Elvasse puutub, siis ei püüagi hakata harutama, kes on harrastaja, kes paberitega proff. Need, kes seal teatrit teevad, armastavad seda, ja see on, mis tähtis ja määrav.